aHLaN waSAhLan...seLaMaT daTaNg kE bLOg aKHiiDeY...tERima kaSiH keRaNa sUDi kuNJuNgi aKHiiDEy...
Oleh kerana terdapat permintaan, maka mulai Februari 2010, akhiidey telah menyediakan ruangan mencari kerja bagi setiap negeri. Mudah-mudahan ia dapat membantu mereka yang sedang mencari kerja. Sekiranya anda mempunyai cadangan boleh emailkan akhiidey di sipitang_gata@yahoo.com.my klik (yahoo)
akhiidey menawarkn beberapa barangan, produk untuk pengunjung blog ni. Mungkin ada barangan,produk yang sedang anda cari. Kalau berminat, kita boleh ejah,wak kiro,sms,email@yang best akhiidey jumpa dgn anda(area daerah bachok klate dan sipitang sabah saja yer!!). Dibawah ni boleh la anda klik,tengok;
Jersi World Cup 2010 dan Jersi Kelab
Kayu Tas dan Raja Kayu
Produk Halia Yusmira Trading
Pakaian adidas dan nike
Gelang mutiara, kristal, loket rantai, butang baju lelaki&seumpamanya...
Kain Pasang Perempuan
Kain Batik Perempuan
Baju Batik lelaki




Hukum Sambutan Tahun Baru Masihi

Beberapa jam sahaja lagi maka tahun 2010 akan menjelang. Seperti kebiasaannya di Malaysia, sambutan tahun baru akan diadakan di hampir setiap bandar besar. Akan tetapi apakah hukum sambutan tahun baru masihi ini dari segi syariat Islam?


Menurut satu pendapat, ianya adalah harus. Hukum harus ini bersyarat, antaranya ialah sambutan atas dasar uruf atau adat dan bukannya dianggap sebagai satu bentuk perayaan keagamaan. Sambutan juga perlu dihindari daripada sebarang bentuk hiburan ataupun perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat Islam.

Pendapat yang lain menyatakan bahawa sambutan tahun baru masihi adalah haram. Sambutan tahun baru tidak memberi apa-apa makna dalam Islam dan tidak perlulah mengagungkannya. Sambutan tahun baru yang sebenarnya ialah termasuk dalam salah satu perayaan Kristian yang meraikan kelahiran Tuhan Jesus (Tuhan anak dalam Kristian). Oleh itu, sambutan tahun baru ini sama sekali bertentangan dengan syariat Islam dan bersifat syirik.

Sebagai umat Islam yang mengakui keimanan kita terhadap Allah dan RasulNya, kita hendaklah sedar bahawa tidak ada istilah tahun baru dan tahun lama kerana tanggungjawab kita ialah sentiasa patuh kepada perintah Allah tidak kira masa, bermula kita mencapai umur baligh sehinggalah kita masuk ke dalam lubang kubur.

Firman Allah S.W.T:

"Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu (perkara yang tetap) yakin*"

(Al -Hijr, ayat 99)

*Perkara yakin di sini bermaksud kematian. Setiap yang hidup pasti akan melalui kematian.

Sabda Rasulullah S.A.W:

“Sesungguhnya bagi setiap kaum (agama) ada perayaannya dan hari ini (Eidul adha) adalah perayaan kita".
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sekian, wallahu'alam.

Sumber rujukan dan bacaan lanjut:
  • Tafsir Pimpinan Ar-Rahman kepada Pengertian al-Quran, JAKIM, Cetakan ke 12 (1422H/2001M)
  • http://www.zaharuddin.net/content/view/284/89/
  • http://www.tranungkite.net/lama/d01/warta1311.htm
  • http://halaqah.net/v10/index.php?action=printpage;topic=5994.0
  • http://demiislam.blogspot.com/2009/01/tahun-baru-khalifah-hadhari-tidak.html
sumber:nesloais

Read more...

Bakal Guru PPPS susah nak dapat penempatan

PUTRAJAYA - Pelantikan lulusan Sarjana Muda Pendidikan daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) sebagai guru bergantung kepada pengkhususan yang dipilih serta kekosongan jawatan, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi.

Menurutnya, tidak semua graduan bidang itu dapat diterima kerana terdapat juga lepasan daripada institusi pendidikan guru yang telah diberikan latihan mengikut keperluan semasa.

“Masalah sekarang ialah graduan lepasan pendidikan IPTA melebihi penawaran. Kita kenalah tengok pengkhususan dan opsyen yang dipilih oleh graduan IPTA itu, mungkin bidang yang dipilih graduan itu sudah mencukupi buat masa ini,” katanya semalam ketika diminta mengulas mengenai rungutan lepasan IPTA dalam bidang pendidikan bahawa mereka sukar mendapat pekerjaan sebagai guru.

Mohd Puad berkata, pengadu boleh mengemukakan aduan kepada kementerian yang akan mencari jalan penyelesaian.

Terdahulu beliau merasmikan Hari Kualiti dan menyampaikan Anugerah Kualiti peringkat Kementerian Pelajaran. - Bernama

Read more...

MB Terengganu bertanggungjawab tunai hasrat rakyat

KUALA TERENGGANU - Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said menolak tanggapan pihak tertentu yang menganggap beliau pemimpin berani apabila sanggup meminta Kerajaan Pusat mengembalikan wang royalti minyak kepada Kerajaan Terengganu.

Katanya, sebagai pemimpin tertinggi negeri, beliau hanya menyampaikan hasrat rakyat Terengganu selain menuntut janji pemberian royalti berasaskan perjanjian yang telah ditandatangani kerajaan sebelum ini.

“Bagi saya, ini bukan soal berani, soalnya kita menuntut sebagaimana dijanjikan, royalti minyak patut kita dapat berasaskan perjanjian, kita tengok Kerajaan Sabah pun pernah kalah, tapi royalti tidak ditarik balik, itu fakta undang-undang.

“Saya hanya diberikan amanah untuk menyampaikan hasrat rakyat Terengganu, Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) telah isytiharkan pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu lalu bahawa dia akan serahkan (royalti),” katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri, di sini, semalam.

Ahmad berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pujian pemimpin Kelantan terhadap beliau berhubung tuntutan royalti minyak daripada Kerajaan Pusat.

Kerajaan Terengganu sebelum ini masih dalam rundingan untuk mendapatkan semula wang tuntutan royalti minyak negeri berjumlah RM2.792 bilion daripada Kerajaan Pusat.

Ahmad ketika Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu lalu berkata, rundingan tersebut bagaimanapun belum dapat diselesaikan apabila Kementerian Kewangan masih lagi dengan keputusan awal untuk membayar sebanyak RM1.686 bilion sahaja.

Mengulas lanjut Ahmad berkata, pihaknya masih belum mendapat maklum balas daripada Kerajaan Pusat selepas isu royalti minyak dibangkitkan pada persidangan DUN berkenaan.

Sehubungan itu katanya, beliau akan berjumpa dengan Perdana Menteri bagi berbincang secara lebih lanjut perkara yang masih belum mendapat kata putus.

sumber:sinarharian

Read more...

Panduan Membina Blog

Assalamualaikum wbt..

Ramai sudah dikalangan masyarakat kita mempunyai blog sendiri. Bukan setakat blog, malah facebook,friendster,myspace dan sbgnya menjadi koleksi sekarang ni.Dunia IT katakan. Tak perlulah bg akhiidey panjangkan cite. sbb rata2dh tau, pandai bt blog. Ringkasnya, yang telah memiliki blog, tahniahla akhiidey ucapkan. Hiasilah ia dengan bahan2 yang bermanfaat&berguna utk dikongsi semua. Bagi yg belum memiliki blog, (mcm mustahil je xblh bt blog hehe..)bolehla mendownload panduan2 mcmne nk bt blog ni. Selamat membuat blog. Nanti kongsi yer pengalaman anda...tQ!

1) Panduan blog 1
2) Panduan blog 2
3) Panduan blog 3
4) Panduan blog 1 (wordpress)
5) Panduan blog 2 (wordpress)

Read more...

Kenali Sipitang, Sabah

Daerah Sipitang terletak kira-kira 144 km dari Kota Kinabalu, 44 km dari daerah Beaufort dan 54 km dari Lawas (Sarawak). Bersempadan dengan daerah Beaufort di utara, daerah Tenom di timur dan Kalimantan (Indonesia) dan Negeri Sarawak di selatan. Di sebelah baratnya ialah Teluk Brunei (berjiran dengan Negara Brunei Darussalam dan Wilayah Persekutuan Labuan.)

Keluasan daerah Sipitang ialah 2,732.49 km persegi atau 273,249.69 hektar (675,200 ekar). Daripada keluasan tersebut, hutan simpan merupakan kawasan terbesar merangkumi 73.6 persegi daripada seluruh daerah. Pekan Sipitang merupakan pusat pentadbiran bagi daerah Sipitang. Ia juga mempunyai kawasan perkadaran yang terbesar dengan keluasan 302.3 hektar. Pekan Mesapol merupakan pekan yang kedua terbesar dengan keluasan 134.7 hektar disusuli dengan pekan Sindumin 5.2 hektar.

Mengikut banci penduduk 2000, penduduk daerah Sipitang berjumlah 29,.311 orang. Kaum-kaum yang terbesar ialah Kedayan, Murut, Lundayeh dan Brunei. Lebih kurang 79% daripada jumlah penduduk ialah bumiputera.



sumber: gatasipitang


Read more...

Kartika Saridewi Temui MB Kelantan

KOTA BHARU, 11 Muharram 1430 - Bekas model sambilan, Kartika Saridewi Shukarnor yang pernah mencetus polemik berhubung hukuman sebat atas kesalahan minum arak, hari ini menemui Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Beliau bersama anggota keluarga dan rombongan dari Pusat Pendidikan Al Baroqah, Manjor, Ipoh mengunjungi Menteri Besar Kelnatan itu di kediaman rasmi di JKR 10.


Turut bersama anak bongsunya, Kaitlynn Saridewi, 5 tahun. Kartika ketika ditemui menyatakan beliau sudah lama menyimpan hasrat menemui ulama terbabit.

Sebelum ini Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan menjatuhkan hukuman ke atasnya pada 20 Julai lalu selepas beliau mengaku bersalah minum arak. Hukuman enam sebatan dan denda RM5,000 dikenakan.

Bagaimanapun hukuman sebatan tersebut masih ditangguh sehingga sekarang biar pun Kartika beriya-iya menjalani hukuman tersebut.

Bagaimanapun ramai pemimpin wanita Umno dan beberapa badan bukan kerajaan mahu Kartika tidak menjalani hukuman tersebut, yang dianggap mereka bertentangan dengan hak asasi manusia.

Hadir sama pada pertemuan tersebut, anggota-anggota Exco kerajaan negeri, Dr Mohamed Fadzli Hassan dan Wan Ubaidah Omar serta anggota parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof.

Read more...

Guru penyuluh ilmu, pencetus hidayah

Profesyen paling mulia kerana melalui bimbingan ustaz, ustazah umat mengenal agama.

SETINGGI penghormatan sememangnya layak dikurniakan kepada insan mulia yang berjasa membuka pintu hidayah untuk kita. Insan pertama membacakan ayat Allah dengan harapan sucilah hati kita, teranglah akal dan lapanglah dada.

Walaupun guru hanyalah manusia biasa yang tidak lepas daripada salah silap, bukan bermakna kita boleh menutup mata daripada kemuliaan dan jasanya. Ingatkah lagi ketika kita mendengar khabar menggembirakan mengenai Maha Pengasih dan Penyayang Allah.

Atau kisah sirah keluhuran akhlak Rasulullah SAW yang mengharukan, mengenai pencarian syurga yang melelahkan dan kengerian neraka menggerunkan. Semua itu pernah kita dengar daripada lisan mulia guru kita.

Bukankah air mata tidak sedikit yang berguguran saat mendengar peringatannya? Hati menjadi sayu ketika cahaya hidayah itu cuba menyelinap masuk melalui ayat Allah yang dibacakannya. Dada terasa lapang menerima kebenaran dituturkan indah menerusi dalil dan nas sahih pilihannya.

Merekalah mewarisi harta pusaka Nabi dan Rasul sejak zaman berzaman. Alangkah beruntung dan bersyukur kita yang menadah tangan di bawah pancaran mata air hidayah itu. Menyusuri jalan mendaki selangkah demi selangkah mengenal Allah seraya mengharap kasih-Nya.

Mendekati keharuman peribadi Rasulullah SAW melalui paparan sirahnya, maka dengan ilmu datanglah hidayah untuk kita menerima Islam dan iman. Jika bukan kerana insan dipanggil ustaz atau ustazah, apa jadi dengan diri kita tanpa bimbingan mereka.

Allah berfirman yang bermaksud: "Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, mereka itulah orang yang beruntung." (Surah Ali-Imran, ayat 104).

Profesyen guru, murabbi dan pendakwah diiktiraf sebagai profesyen paling mulia di muka bumi ini kerana maruah agama bergantung kepada mereka yang berjuang dalam medan dakwah. Mereka adalah jantung hati umat yang didoakan malaikat, tidak terkecuali makhluk Allah di daratan dan lautan sentiasa mengucap salam dan doa selamat kepada seorang guru, murabbi dan pendakwah yang amanah dengan ilmunya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah Taala, malaikat-Nya, penghuni langit dan bumi hatta semut di sarangnya dan ikan di lautan berselawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada manusia." (Hadis riwayat Imam Al-Tirmizi)

Melalui lisan guru, murabbi dan pendakwah yang fasih lagi jujur, seorang ahli maksiat menemui jalan taubat, mencampakkan kejahatannya daripada seluruh anggota badan dengan azam menjadi insan bersih, seorang pencinta dunia mematikan hawa nafsunya kepada harta yang haram dan berlumba memperbanyak sedekah kerana takutkan akhirat.

Seorang pelajar bangkit daripada kemalasan, melompat setinggi-tingginya mencapai darjat ilmu dan kemuliaan akhlak kemudian tunduk serendah-rendahnya seraya mengamalkan apa didengar melalui lisan guru dan murabbi.

Alangkah mulia pengiktirafan kepada seorang guru yang memiliki kefasihan dan kejujuran lisan melalui firman Allah Taala yang bermaksud: "Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata: Sesungguhnya Aku termasuk orang yang menyerah diri?" (Surah Fushsilat, ayat 33)

Walaupun hidayah itu milik Allah dan hanya Dialah berhak memberi kepada siapa dikehendaki-Nya tetapi melalui hamba yang menyampaikan, berdakwah dan menegakkan amar makruf nahi mungkar, hidayah itu datang ke dalam jiwa insan.

Tiada ganjaran lebih menguntungkan selain menolong agama Allah, mengajak manusia kepada kebenaran dan mengajak mereka ke jalan-Nya. Untuk itu, setiap jerih payah seorang yang mengajarkan kebaikan adalah sama pahalanya seperti orang mengamalkan.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Barang siapa menyeru kepada hidayah, mereka memperoleh pahala orang yang mengikutinya, tidak mengurangi pahala orang itu sedikitpun." (Hadis riwayat Muslim).

Namun begitu, di sebalik janji dan ganjaran Allah yang melimpah, pujian dan penghormatan menggunung tinggi kepada semua da'i dan guru, sememangnya ujian pasti datang cuba menjejaskan keikhlasan mereka berjuang.

Betapa ramai yang gugur di medan angkara hasad dengki manusia yang tidak sudi. Perjalanan da'i dicemburui kerana ramai pengikut dan pembela sejati. Tidak segan mereka memfitnah ulama sebagai pembawa ajaran sesat, penyeleweng dan berkomplot menjatuhkan orang yang berkuasa.

Permainan dunia sekali lagi menjejaskan perjuangan meninggikan agama Allah. Setiap kurun ia berlaku, dari semasa ke semasa dengan isu sama, mencari dalil dan nas untuk sesat menyesatkan orang yang tidak sefahaman.

Padahal, dalil yang terang lagi bersuluh sentiasa dibaca, seperti seruan Allah supaya umat ini bersatu hati memperkuat barisan.

Firman Allah yang bermaksud: "Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dulu (masa Jahiliah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang yang bersaudara dan kamu sudah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya.

"Demikianlah Allah menerangkan ayat-Nya kepadamu, supaya kamu mendapat petunjuk. Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, merekalah orang yang beruntung. Dan janganlah kamu menyerupai orang yang bercerai-berai dan berselisih sesudah datang keterangan jelas kepada mereka. Mereka itulah orang yang mendapat seksa yang berat." (Surah Ali-Imran, ayat 103-105).

Demikian pula kebencian terpancar dari wajah Rasulullah SAW apabila mendengar isu membangkitkan perpecahan yang boleh melemahkan umat Islam.

Imam Al-Bukhari meriwayatkan daripada Abdullah bin Mas'ud, beliau berkata: "Aku mendengar seorang lelaki membaca 10 ayat tetapi qiraat orang itu berbeza daripada qiraat yang pernah aku dengar daripada Rasulullah SAW. Lalu aku khabarkan hal itu kepada Baginda SAW. Maka aku melihat kebencian pada wajah Baginda seraya bersabda: Keduanya adalah baik. Janganlah kalian berselisih."

Malangnya, ujian bagi ulama sememangnya berat seperti beratnya pahala mereka yang melimpah. Senang mendapat untung senang pula mendapat rugi bahkan mungkin muflis habis. Hanya hidayah Allah mampu menyelamatkan manusia daripada ditipu ilmunya sendiri.

Penulis ialah Mufti Perlis

Read more...

LIGA SUPER 2010



PUSINGAN PERTAMA

09/01 - TERENGGANU VS KELANTAN
12/01 - kELANTAN VS JOHOR
16/01 - PERLIS VS KELANTAN
19/01 - KELANTAN VS KEDAH
23/01 - KELANTAN VS JOHOR FC
26/01 - PERAK VS KELANTAN
30/01 - KELANTAN VS P.PINANG
06/03 - T-TEAM VS KELANTAN
13/03 - KELANTAN VS SELANGOR
17/04 - N.SEMBILAN VS KELANTAN
20/04 - KELANTAN VS K.LUMPUR
24/04 - KL PLUS VS KELANTAN
04/05 - KELANTAN VS PAHANG


PUSINGAN KEDUA

08/05 - PAHANG VS KELANTAN
15/05 - KELANTAN VS TERENGGANU
18/05 - JOHOR VS KELANTAN
22/05 - KELANTAN VS PERLIS
25/05 - KEDAH VS KELANTAN
29/05 - JOHOR FC VS KELANTAN
01/06 - KELANTAN VS PERAK
05/06 - P.PINANG VS KELANTAN
08/06 - KELANTAN VS T-TEAM
13/07 - SELANGOR VS KELANTAN
17/07 - KELANTAN VS N.SEMBILAN
20/07 - K.LUMPUR VS KELANTAN
24/07 - KELANTAN VS KL PLUS

dapatkan jadual penuh liga super 2010

Sumber:klate.net

Read more...

Tukar rupa windows XP anda

Anda inginkan windows xp ada bertukar wajah? emm..fhm? fhm xpe..sng cite.. hehe..Di sini dikongsikan khas kepada pengunjung blog akhiidey (tp bukan sy yg ciptakannya hehe) slongkar punya selongkar jumpa program,software ni. Download, test tgk...ok, menarik! Makeuseof menyediakan 5 tema utk memberi rupa baru kepada windows xp anda (Vista, Mac OS X, Ubuntu, Fedora). Caranya anda perlu download tema-tema yang anda berkenan kemudian instal. Selepas instal, anda restart blk komputer@laptop anda dan lihatlah perubahannya....untuk dapatkannya klik sini

Read more...

Info menarik: jom kita fikirkannya

Pengguna Internet yang menggunakan aplikasi rangkaian sosial dinasihatkan supaya tidak sesekali mendedahkan maklumat peribadi seperti nama penuh, alamat rumah, nombor kad kerdit, pekerjaan, identiti majikan, maklumat kewangan dan sebagainya.


FACEBOOK yang mendakwa memiliki 350 juta pengguna kini menyimpan sepuluh bilion gambar pengguna laman web tersebut.

PENGGUNAAN Internet di kalangan masyarakat dunia semakin meningkat dengan pesat dan mula mengubah cara hidup mereka.

Menurut penyelidikan yang dibuat oleh IDC Research, pengguna Internet di Malaysia telah menjangkau 16 juta orang dan angka tersebut dijangka akan melonjak kepada 20.4 juta orang pada 2012.

Kepenggunaan aplikasi rangkaian sosial di Malaysia pula telah mencatat sebanyak 66 peratus pada bulan Disember 2008 iaitu di tangga ketiga selepas Singapura dan Korea Selatan dengan masing-masing mencatat 74.3 peratus dan 68 peratus.

Penggunaan aplikasi rangkaian sosial telah mula menular sehingga telah menjadi bagaikan satu budaya dan santapan harian bagi sebahagian besar pengguna Internet di seluruh dunia.

Laman web aplikasi rangkaian sosial semakin bercambah sehingga mula mendominasi carta dari segi jumlah pelawat yang melayari alam siber dan dunia komunikasi maya.

Sehingga kini, terdapat sejumlah 170 rangkaian sosial interaktif yang terkenal dan aktif digunakan di seluruh dunia seperti Facebook, Twitter, Friendster, MySpace, Tagged dan sebagainya.

Facebook yang mendakwa memiliki sejumlah 350 juta pengguna dari segenap pelosok dunia, kini menyimpan lebih daripada 10 bilion gambar yang dikongsi oleh pengguna-pengguna laman rangkaian sosial tersebut.

Impak pada masyarakat

Berdasarkan statistik dari sumber Alexa dan Google Ad Planner, laman rangkaian sosial Facebook telah dikunjungi oleh kira-kira 6.2 juta pengguna Internet di Malaysia dan kira-kira 4.2 juta pula mengunjungi laman Friendster.

Rangkaian sosial interaktif MySpace pula dikunjungi oleh 2.1 juta pengguna Internet di Malaysia manakala Twitter menerima kira-kira 750,000 pengunjung.

Walaupun fenomena rangkaian sosial global yang popular seperti Facebook telah mula menembusi pasaran dunia, terdapat juga beberapa aplikasi rangkaian sosial tempatan yang menawarkan kandungan dan perkhidmatan tempatan yang aktif digunakan seperti eKawan, Ruumz, GoEatOut, Circles99, FriendX, eMeiMei serta Pacmee.

Kebanyakan perkhidmatan rangkaian sosial menyediakan ruang bagi penggunanya untuk meletakkan maklumat peribadi seperti nama penuh, alamat rumah, nombor telefon dan maklumat penting yang lain.

Ciri asalnya bertujuan membantu memudahkan pengguna satu-satu perkhidmatan rangkaian sosial berkenalan dan berhubung telah secara tidak langsung mendedahkannya kepada risiko kecurian maklumat pengguna oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

Laporan yang dikeluarkan oleh Sumber Media, Markmonitor bagi suku pertama tahun 2009 menunjukkan peningkatan hampir 240 peratus terhadap serangan phishing di Amerika Syarikat (AS) yang ditujukan terhadap perkhidmatan rangkaian sosial.


LAMAN sosial Twitter menerima kira-kira 750,000 pengunjung.


Menurut Ketua Pegawai Pemasaran Markmonitor, Frederick Felman, serangan phishing itu merupakan salah satu inovasi terbesar. Perkhidmatan rangkaian sosial menjadi sasaran utama penggodam Internet lantaran ia menyimpan banyak maklumat peribadi pengguna yang sangat bernilai.

Setiap maklumat peribadi tersebut dikatakan boleh dijual di pasaran gelap pada harga AS$1 (RM3.80).

Selain itu, syarikat perisian antivirus F-Secure turut melaporkan tentang peningkatan risiko perisian berbahaya (malware) dalam perkhidmatan rangkaian sosial berikutan peningkatan serangan sebanyak 100 peratus pada tahun 2007.

Terdapat juga perisian berbahaya yang menyamar seperti tampalan keselamatan (security patch) untuk memperdayakan pengguna perkhidmatan rangkaian sosial agar memuat turun dan memasangnya.

Hampir kesemua aplikasi rangkaian sosial tidak memiliki kaedah untuk mengesahkan umur sebenar setiap penggunanya, melainkan dinyatakan secara sukarela oleh golongan pengguna yang mendaftarkan diri.

Ini mendedahkan golongan kanak-kanak kepada risiko masalah fidofilia iaitu salah laku seksual antara golongan dewasa dan kanak-kanak. Ia berlaku apabila pengguna dewasa boleh menyamar sebagai kanak-kanak dan menjalin hubungan dengan mereka.

Kebanyakan aplikasi rangkaian sosial membenarkan pengguna meninggalkan komen pada catatan atau gambar pengguna lain. Kemudahan itu telah membuka ruang berlakunya kejadian buli dan gangguan siber.

Keselamatan

Kegilaan pengguna Internet, terutamanya golongan remaja, terhadap aplikasi rangkaian sosial telah menjadi sesuatu yang membimbangkan. Misalnya, seorang gadis berusia 17 tahun di Romania yang galak menggunakan aplikasi rangkaian sosial Twitter telah terbunuh akibat kejutan elektrik ekoran menggunakan komputer ribanya ketika berendam di bilik mandi.

Aplikasi rangkaian sosial turut dikatakan menjadi penyumbang kepada pelbagai masalah disiplin terutama sekali dalam kalangan kanak-kanak yang menghabiskan terlalu banyak masa di hadapan komputer.

Budaya itu akan membawa kepada masalah kesihatan mata, postur badan disebabkan kedudukan yang tidak ergonomik dan sebagainya.

Pengguna Internet yang menggunakan aplikasi rangkaian sosial perlu sentiasa peka dan mengambil langkah keselamatan seperti tidak sesekali mendedahkan maklumat peribadi seperti nama penuh, alamat rumah, nombor kad kredit, nombor pin, kata laluan pekerjaan, identiti majikan, maklumat kewangan dan sebagainya di mana-mana aplikasi rangkaian sosial.




Selain itu, setiap pengguna juga perlu berhati-hati dalam memilih dan menerima kenalan yang ditemui dalam rangkaian sosial.

Pengguna perkhidmatan rangkaian sosial diingatkan agar tidak mudah percaya dengan identiti yang dipaparkan kerana terdapat pelbagai kes identiti palsu melibatkan orang yang baru dikenali. Ini boleh membuka jalan kepada berlakunya pelbagai jenayah seperti kes rogol, rompak dan penipuan.

Pengguna juga dinasihatkan agar tidak sesekali klik pada pautan atau menerima dan memasang perisian yang diterima daripada orang yang tidak dikenali.

Fungsi privasi juga perlu diaktifkan pada akaun rangkaian sosial (sekiranya ada) yang digunakan untuk mengawal kumpulan individu tertentu daripada melihat maklumat penuh atau gambar-gambar milik pengguna-pengguna yang boleh dijadikan bahan ugutan.

Hati-hati ketika meletakkan mesej dan gambar yang boleh memberikan petunjuk kepada identiti atau lokasi sebenar pengguna.

Read more...

Mengungkit Terungkit: Zaman Dr Mahathir RM126b, zaman Pak Lah RM270b

Tidak cukup mempertahankan dirinya, Tun Dr Mahathir Mohamad turut menyalahkan seorang lagi mantan perdana menteri berhubung isu salah guna wang negara seperti didakwa dalam sebuah buku terbaru.

Mengulas dakwaan beliau menghanguskan RM100 bilion sepanjang 22 tahun pentadbirannya, Dr Mahathir meminta kerajaan turut menyiasat penggunaan wang RM270 bilion sepanjang lima tahun kepemimpinan penggantinya Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Kelmarin, pelopor Wawasan 2020 mencabar kerajaan agar menubuhkan suruhanjaya bebas menyiasat dakwaan terhadapnya yang dimuatkan dalam buku Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times, karangan Barry Wain.

Menulis di blognya hari ini, Dr Mahathir berkata syarikat petroleum negara Petronas hanya menyerahkan wang RM126 bilion kepada kerajaan sepanjang kekuasaannya tetapi RM270 bilion semasa dipimpin Abdullah, yang popular dipanggil Pak Lah.

Read more...

Hebatnya dia..bakal jadi warisan dunia pulok tu!!

PASIR PUTEH - Jabatan Warisan Negara ketika ini menunggu pengesahan sebagai anggota Convention Of Heritage UNESCO bagi membolehkan dua warisan tidak ketara negara iaitu wayang kulit Kelantan dan gasing diiktiraf sebagai warisan dunia.

Pengarah Bahagian Warisan Tidak Ketara Jabatan Warisan Negara, Siri Neng Buah berkata, usaha sedang dilakukan bagi memperkenalkan kedua-dua warisan itu di peringkat antarabangsa.

Menurutnya, wayang kulit Kelantan tidak menyamai mana-mana wayang kulit yang terdapat di beberapa negara lain seperti Thailand, Vietnam dan Turki dan ia memberi kelebihan untuk mendapat pengiktirafan tersebut.

“Wayang kulit kita mempunyai nilai tradisi tinggi dengan watak tersendiri seperti Pak Dogol dan Wak Long, walaupun berpaksi kepada cerita Seri Rama.

“Keunikannya memberi kelebihan untuk diterima UNESCO sebagai warisan dunia, begitu juga dengan permainan gasing uri atau kini lebih dikenali sebagai gasing terbang yang mula menarik perhatian orang luar,” katanya.

Bagaimanapun katanya, negara terpaksa menunggu antara dua hingga tiga tahun untuk mendapat pengiktirafan yang bermakna itu.:

Beliau berkata demikian ketika hadir merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Gasing Uri Negeri Kelantan (PGUNK) Kali Ke 3/2009 di tapak menguri gasing, Kampung Wakaf Raja, dekat sini semalam yang turut dihadiri Pengerusi PGUNK, Datuk Wan Mohd Najib Wan Mohamad.

Siri berkata, negara berbangga apabila permainan Mak Yong diiktiraf UNESCO sebagai Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity pada tahun 2005.

Katanya, berikutan itu, jabatan meluluskan peruntukan sebanyak RM146,000 bagi membangunkan permainan Mak Yong di Kelantan dan Terengganu.

Siri berkata, usaha sedang dilakukan bagi membolehkan batik negara ini diiktiraf sebagai warisan dunia walau dalam masa sama Indonesia juga berusaha mendapatkan pengiktirafan serupa.

“Kita berbangga apabila Batu Bersurat berusia lebih 700 tahun dijadikan warisan dunia tahun ini kerana ia merupakan bukti awal penggunaan tulisan jawi.

“Batu bersurat yang ditemui seseorang dalam sungai sekitar tahun 1303 yang menceritakan perihal penguatkuasaan undang-undang Islam di ‘Benua Terengganu’ itu cukup berharga kepada kita, ia lebih bermakna apabila diiktiraf sebagai warisan dunia,” katanya.

Read more...

Pelik,kecewa kes enjin jet hilang xde dalam laporan audit!


KUANTAN – Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail menggesa kerajaan terutama Kementerian Pertahanan memberi penjelasan mengapa kes kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) tidak dimuatkan dalam Laporan Ketua Audit Negara bagi tahun 2007 dan 2008.
Menurutnya, kerajaan tidak sepatutnya terlepas pandang perkara berkenaan, memandang kehilangan aset TUDM bernilai kira-kira RM100 juta itu berlaku pada 2007 dan ia sepatutnya dimasukkan dalam laporan berkenaan.

Azan berkata, siasatan terhadap kehilangan enjin pesawat pemintas itu bergantung ada laporan dan asas terbaik kepada siasatan adalah Laporan Ketua Audit Negara.

“Agak mengecewakan apabila laporan yang dikeluarkan untuk tahun 2007 dan 2008 langsung tidak menyentuh berhubung perkara berkenaan dan tiada sebarang laporan audit bagi Kementerian Pertahanan untuk tahun 2008.

“Persoalannya, mengapa perkara ini boleh berlaku, sedangkan semua kementerian perlu membuat semakan aset setiap tahun dan tidak terkecuali Kementerian Pertahanan,” katanya dalam satu sidang media di sini, semalam.

Beliau berkata, kerajaan sepatutnya lebih telus, memandangkan isu ini perlu ditangani segera bagi mengelak tanggapan negatif bukan sahaja di kalangan rakyat, malah melibatkan pelabur asing.

“Isu ini amat mengejutkan apabila aset TUDM yang selama ini melalui prosedur kawalan ketat boleh hilang dan pihak terbabit boleh terlepas pandang.

“Sekiranya ada laporan dibuat berhubung kehilangan itu, ia sepatutnya dilaporkan dan diaudit untuk tindakan lanjut seperti kes-kes pembaziran wang peruntukan kerajaan yang dilaporkan baru-baru ini,” katanya.

Read more...

Skim khairat kematian di Kedah. Untungnya dia!!

ALOR SETAR- Skim bantuan khairat kematian atau Kifalah kepada rakyat miskin semua kaum di Kedah akan diperkenalkan bermula Januari tahun depan, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Beliau berkata, mereka yang layak akan menerima RM500 tetapi mereka perlu terlebih dahulu didaftar dalam senarai e-Sinar iaitu senarai rakyat miskin kerajaan negeri.

"Skim kifalah diperkenalkan untuk membantu meringankan beban golongan miskin terutama bagi menguruskan jenazah sekiranya terdapat anggota keluarga mereka seperti ibu, bapa atau anak mereka meninggal dunia.

"Bantuan akan diberikan berdasarkan laporan penghulu dan wakil rakyat serta senarai e-Sinar, sebab kalau tidak, semua orang akan mengaku dia susah," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di sini, hari ini.

Azizan berkata, satu unit khas di bawah perbendaharaan negeri akan ditubuhkan bagi menguruskan pelaksanaan skim berkenaan.-Bernama

Read more...

75 pelajar M'sia selamat gempa di Padang

Gempa bumi terbaru berlaku di Padang Sumatera Barat, dengan kekuatan 6.1 pada skala Richter (SR) padajam 8.11 pagi.

Bagaimanapun, Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia mengesahkan bahawa kesemua 75 pelajar Malaysia selamat.

Pengarahnya, Datuk Dr Junaidi Abu Bakar berkata beliau telah menghubungi para pemimpin pelajar Malaysia di Universitas
Andalas di sana dan mendapat pengesahan bahawa semua pelajar yang masih berada di Padang adalah selamat.

"Kita ada 75 pelajar di sana sekarang manakala bakinya kira-kira 70 orang lagi sedang bercuti di Malaysia.

'Mereka masih berada di rumah ketika kejadian dan sempat menyelamatkan diri ke luar rumah setelah merasakan goyangan gempa yang agak kuat," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Bagaimanapun, semua pelajar itu meneruskan kuliah dan latihan praktikal mereka seperti biasa hari ini kerana tidak ada kerosakan harta benda akibat kejadian itu.

Data Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik (BMKG) Indonesia, gempa itu terjadi pada jam 8.11 pagi, dengan pusatnya di kedalaman 10 km pada lokasi kira-kira 56km ke tenggara Pulau Siberut-Mentawai.

Gempa susulan yang berkekuatan 5.3 SR pula berlaku pada pukul 8.47 pagi di kedalaman 25km pada lokasi 46km ke tenggara Pulau Siberut-Mentawai.

Bagaimanapun kedua-dua gempa bumi itu tidak menimbulkan ancaman tsunami, menurut BMKG.

Gempa bumi itu terjadi kira-kira tiga bulan selepas gempa bumi besar berkekuatan 7.9 SR menggegarkan Kota Padang, yang mengakibatkan Malaysia terpaksa menggunakan helikopter tentera bagi membawa pulang lebih 300 pelajar perubatan dari sana.

Sementara itu media massa tempatan melaporkan gempa pagi ini sempat

mengakibatkan rasa panik di kalangan penduduk terutama di Kota Padang yang bertempiaran keluar meninggalkan rumah dan bangunan kerana takut terjadi runtuhan.

Bagaimanapun, sehingga tengah hari ini tiada laporan mengenai sebarang kerosakan harta benda. - Bernama

Read more...

KWSP perkenal Skim Persaraan 1Malaysia - Langkah baru bantu petani, nelayan mulai 3 Januari


SKIM Persaraan 1Malaysia akan membantu mereka yang bekerja sendiri termasuk nelayan di negara ini menyimpan wang persaraan menjelang hari tua. - Gambar hiasan.


KUALA LUMPUR - Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan menawarkan Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia (SSP 1Malaysia) mulai 3 Januari 2010 bagi membantu individu yang bekerja sendiri menangani masalah simpanan pada hari tua.

Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tan Sri Azlan Zainol berkata, skim itu mengambil berat terhadap kebajikan semua peringkat rakyat yang bekerja sendiri yang tidak mempunyai skim simpanan pesaraan secara formal.

Skim tersebut diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Rzaak semasa pembentangan Bajet 2010 pada Oktober lalu.

SPP 1Malaysia ini terbuka kepada individu bekerja sendiri seperti penjaja, peniaga pasar malam, ejen hartanah, penyanyi, pelakon, petani, nelayan, pemandu teksi dan peniaga kecil-kecilan.

"Skim ini menawarkan fleksibiliti dalam menentukan jumlah yang mampu disimpan untuk simpanan persaraan mereka," katanya.

Azlan menjelaskan, mereka boleh memilih untuk mencarum amaun minimum sebanyak RM50 sehingga RM5,000 sebulan sebagai simpanan dan tiada paksaan.


sumber: kosmo

Read more...

HebatnyaTun Dr Mahathir di mata seorang pensyarah Rusia

Ketika kemuncak krisis kewangan di Asia Tenggara pada Ogos 1998, saya berkunjung ke Kuala Lumpur atas undangan Gabungan Persatuan Penulis Nasinal (Gapena) dan julung-julung kali melihat lapangan terbang antarabangsa KLIA yang baru dirasmikan.

Saya dengan hairan berkata: "Dan anda cakap anda mengalami kemelesetan ekonomi!"

Reaksi hampir sama saya lahirkan apabila timbalan ketua setiausaha Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Mohd Azmi Razak (yang kebetulan saya kenali ketika masih belajar di Universiti Malaya pada 1970-an) dengan bangga menunjukkan Kompleks Sukan Bukit Jalil yang juga baru dirasmikan menjelang Sukan Komanwel.

Dalam mendepani kegawatan ekonomi ketika itu, tentu petandanya boleh dilihat dengan jelas. Tetapi pada amnya program pembangunan negara seiring dengan Wawasan 2020 terus dilangsungkan.

Sumbangan perdana menteri waktu itu Tun Dr Mahathir Mohamad dalam hal itu tidak boleh dinafikan. Mula-mula beliau mengambil tindakan melawan spekulator mata wang dengan menetapkan kadar tambatan ringgit yang stabil dan mengehadkan pengalirannya ke luar negara.

Strategi mengatasi krisis yang disusun perdana menteri - tanpa bantuan Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) dan pertubuhan antarabangsa lain - ternyata amat berkesan. Lebih penting, strategi itu dilaksanakan sedemikian rupa sehingga tidak merugikan program sosial dan tidak pula memberatkan kedudukan orang biasa.

Pemandu teksi yang membawa saya dari KLIA mengungkapkan: "Mahathir seorang perdana menteri rakyat. Dia mementingkan bukan diri sendiri tetapi orang yang sekarang berada dalam kesempitan, iaitu rakyat jelata".

Pastinya fenomena keperibadian Dr Mahathir akan disoroti lama lagi. Tindakan seorang yang luar biasa selalu menarik perhatian, tambahan pula kalau beliau memang pandai menemui jalan keluar dari sebarang situasi, bahkan yang sepintas lalu kelihatan buntu.

Saya ingat pada akhir tahun 1980-an apabila, sebagai akibat formaliti undang-undang, Umno yang diketuainya menjadi seakan-akan tidak wujud. Dr Mahathir dengan pantas mendaftarkan parti itu dengan nama Umno (baru).

Seorang wartawan asing pernah mencatat situasi itu seperti berikut:"Mahathir seumpama dengan orang yang terjatuh ke dalam lubang tetapi bukan saja boleh keluar dengan selamat, malah menemui di sana harta karun".

Dr Mahathir juga pernah dinamakan sebagai doktor rakyat apabila, selepas rusuhan kaum pada Mei 1969, beliau disingkirkan daripada partinya dan kembali menyambung kerja di klinik.

Ia berpunca daripada surat yang ditulisnya kepada perdana menteri ketika itu Tunku Abdul Rahman Putra dan kerajaan, dengan menimpakan tanggungjawab berhubung rusuhan kaum itu kepada mereka - bertentangan dengan pendapat umum waktu itu.

Dr Mahathir tidak boleh secara langsung mengambil bahagian dalam politik tetapi beliau tidak dilarang menulis. Dan beliau menurunkan fikiran yang paling terpendam ke atas kertas.

Mengapa orang Melayu di negaranya sendiri tidak berpeluang menjalankan kehidupan selayaknya? Apa mesti dilakukan bagi meninggikan taraf ekonomi mereka dengan tidak merugikan hak kaum lain? Bagaimana hendak mencapai kesetaraan antara kaum?

Ia membawa kepada kesimpulan bahawa, penting mengembalikan orang Melayu ke bidang pengeluaran dan perdagangan seperti mereka didesak keluar akibat dasar penjajah yang menggalakkan imigrasi pekerja dari India dan China serta membekukan hubungan patriarki di kalangan Bumiputera luar bandar.

Tetapi membuat itu tanpa sokongan kerajaan adalah tidak mungkin. Kerana itu, beliau mencadangkan orang Melayu diberi bantuan ekonomi khusus.

Dilema Melayu, buku karangan Dr Mahathir, diharamkan tetapi ia masih sempat dibaca orang. Persoalannya, apa gunanya mengharamkan buku itu apabila rusuhan kaum 1969 menunjukkan bahawa sudah tiba masanya untuk menyelesaikan masalah kemunduran orang Melayu.

Kesan-kesan rusuhan, antaranya deretan kedai yang musnah dalam kebakaran di Jalan Bangsar dan sikap berhati-hati orang Melayu dan Cina terhadap satu sama lain - masih kelihatan ketara pada 1970 apabila saya bersama sekumpulan pelajar Russia julung-julung kali datang ke Kuala Lumpur.

Di Universiti Malaya, jarang dilihat pelajar-pelajar Melayu dan Cina bergaul bersama. Mereka juga mengelak membincangkan masalah politik. Betapa seriusnya hal itu dimengertikan oleh Tunku Abdul Rahman yang memilih untuk bersara.

Langkah itu boleh ditafsirkan sebagai kerelaannya mengambil tanggungjawab atas peristiwa Mei 1969 - satu pendirian berani!

Tun Abdul Razak Hussein yang menggantikannya ternyata memiliki pandangan yang sama dengan Dr Mahathir. Beliaulah yang menyusun Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang bertujuan mengukuhkan kedudukan ekonomi orang Melayu.

Pastinya allahyarham turut memerhatikan Dr Mahathir pada awal tahun 1960-an apabila beliau dipilih menjadi ahli parlimen dan dengan giat mempertahankan kedudukan orang Melayu.

Dengan bersaranya Tunku Abdul Rahman, maka Dr Mahathir mendapat peluang melaksanakan gagasannya dan kembali berpolitik secara aktif. Pada 1972, beliau diterima kembali dalam Umno dan diberi jawatan dalam kerajaan dua tahun kemudian.

Mula-mula Dr Mahathir dilantik sebagai menteri pelajaran. Pada 1976, beliau dilantik sebagai timbalan perdana menteri dalam kabinet Tun Hussein Onn. Pelantikan ini disusuli jawatan perdana menteri pada 1981.

Peristiwa itu disifatkan pemerhati politik bukan hanya sebagai pergantian kerajaan, malah melonjakkan ahli politik generasi baru - meskipun tidak berapa muda daripada pendahulunya tetapi mempunyai asal-usul lain, penuh gagasan baru dan berazam bergiat cergas.

Lee Kuan Yew, waktu itu perdana menteri Singapura, mencatatkan bahawa di Malaysia "generasi baru daripada lapisan bawah datang ke tampuk kekuasaan'. Dan ia sememangnya benar demikian.

Dr Mahathir bukan saja menyambung dasar pendahulunya yang mahu menyatukan di sekitar Umno pertubuhan-pertubuhan politik lain, termasuk parti pembangkang, dalam rangka BN tetapi mengubah wajah negara sama sekali.

Apabila saya kembali semula ke Malaysia selepas 16 tahun, saya tidak kenal lagi negara ini. Malaysia mendekati apa yang dinamakan negeri perindustrian baru, ia berhasil merekabentuk kereta sendiri yang dieksport dan bercita-cita melancarkan seorang angkasawan ke angkasa lepas.

Tetapi saya sempat menyaksikan gejala yang lain juga. Di mana-mana, ternampak petanda pengislaman yang cergas. Perempuan Melayu mula bertudung dan berbaju kurung labuh. Kaum lelaki Muslimnya mula lebih ketat mengikuti peraturan agama.

Bermacam-macam acara keagamaan, termasuk tilawah membaca al-Quran, menyerikan kehidupan bernegara. Islam seakan-akan menjadi perisai untuk orang Melayu mempertahankan jati diri, keperibadian dan kebudayaannya.

Lembaga-lembaga kewangan Islam, termasuk bank Islam, mendapat peluang berakar kuat. Bersamaan dengan itu, kaum-kaum lain juga mendapat keyakinan terhadap masa depan.

DEB yang disusun pada zaman Abdul Razak diubahsuai sedemikian rupa sehingga tidak menjejaskan hak mereka sambil meninggikan status ekonomi bumiputera.

Bukti keberhasilan jalan yang dipilih ialah pencapaian besar dalam bidang ekonomi yang dicerminkan antara lain dengan pembinaan Koridor Raya Multimedia (MSC), Cyberjaya dan mercu tanda berprestij, Menara KL dan Menara Berkembar Petronas.

Cendekiawan dan kelompok masyarakat yang paling peka pada amnya menyokong dasar-dasar Dr Mahathir.

Bayangkan Malaysia, dahulunya negara agak kecil dan kurang dikenali, mengejutkan masyarakat dunia dengan menuntut agar benua Antartika diberi status "warisan seluruh umat manusia".

Malah, Malaysia sentiasa berada di barisan depan dalam pelbagai kerjasama antarabangsa, termasuk memerangi dadah, di samping menjadi penganjur penyatuan usaha negara membangun untuk mendapat tempat lebih dihormati di dunia.

Maka berkumandanglah suara Dr Mahathir yang mengungkapkan: "Kita lama memandang pada Barat tetapi tidak lagi menganggapnya sebagai contoh sesuai bagi kita".

Ia bukan sekadar kata-kata, sebaliknya diteruskan dengan langkah-langkah konkrit menuju ke arah terjalinnya hubungan lebih seimbang dengan negara lain, termasuk Russia.

Dasar Dr Mahathir dalam bidang kebudayaan juga lain daripada yang lain. Malaysia sebuah negara Asia Tenggara yang berjaya melaksanakan dasar bahasa kebangsaan.

Bahasa Melayu ditetapkan sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah dan menengah dengan pengecualian untuk penggunaan bahasa Inggeris di institusi pengajian tinggi (IPT).

Semangat patriotisme yang menjadi ciri khas masyarakat Malaysia adalah salah satu faktor lagi yang membantu Dr Mahathir mengadakan dasarnya demi kepentingan rakyat.

Namun, Malaysia juga negara yang menyaksikan kewujudan pelbagai parti politik. Dan tidak semua langkah pemimpin negara dinilai sama. Misalnya Dr Mahathir pernah dikritik kerana bertindak terhadap pembangkang pada kemuncak krisis kewangan tetapi keprihatinan beliau boleh dimengerti.

Akhirnya, kita tidak boleh tidak mengagumi cara bagaimana kerajaan Malaysia memikirkan nasib pelajar sekolah. Mereka akan hidup pada alaf baru dan, kerana itu, wujudlah satu lagi cogan kata “anak tanpa komputer ialah anak tanpa hari depan”.

Kenyataan itu bererti bahawa pada masa terdekat setiap keluarga akan menpunyai sekurang-kurangnya satu komputer.

Raja yang dilawati oleh Putera Kecil dalam karya penulis Perancis, Antoine de Saint-Exupery Le Petite Prince (Putera Kecil) pernah berkata:

"Kekuasaan patut menjadi wajar. Kalau aku memerintah rakyat untuk menceburkan diri ke laut, maka rakyat akan mencetuskan revolusi. Aku berhak menuntut kepatuhan kerana perintahku wajar".

Kini, ketika Dr Mahathir sudah bersara daripada kegiatan politik aktif, kita boleh mengambil kesimpulan bahawa dasar Dr Mahathir memang wajar. Selama 22 tahun, beliau menyusun strategi yang boleh dicapai bersandarkan kepada sokongan masyarakat terbanyak.

Dr Mahathir tidak takut mengubah dasarnya, sesuai dengan perkembangan semasa dan berpandukan kepentingan rakyat terbanyak tanpa mengambil peduli pendirian Barat.

Dan apabila beliau mundur, beliau yakin akan hari cerah Malaysia kerana penerusnya Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Abdul Razak menyambungkan politik bertujuan untuk meningkat kesejahteraan rakyat.


Dr Victor A Pogadaev adalah sarjana Rusia yang kini berkhidmat sebagai profesor madya di Fakulti Bahasa dan Linguistik Universiti Malaya. Artikel ini disediakan bersempena dengan sambutan ulang tahun hari lahir Tun Dr Mahathir Mohamad pada 20 Disember.

Read more...

Tun Dr Mahathir cabar Perdana Menteri!!

Tun Dr Mahathir Mohamad mencabar perdana menteri agar menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dakwaan beliau menyelewengkan RM100 bilion sepanjang 22 tahun pentadbirannya.

Mantan perdana menteri menyahut desakan tokoh popular DAP Lim Kit Siang semalam yang mahu kerajaan berbuat demikian sewaktu mengulas pendedahan dalam buku Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times, karangan Barry Wain.

Karya bekas editor kanan akhbar berpengaruh Asian Wall Street Journal itu kini ditahan pihak berkuasa Malaysia di Pelabuhan Kelang tanpa sebarang alasan.

Mengulas tindakan menahan buku tersebut di blognya hari ini, Dr Mahathir berkata beliau tidak memerlukan sebarang "perlindungan" daripada kerajaan dengan berbuat demikian.

Beliau malah menggesa buku setebal 368 halaman terbitan Palgrave Macmillan itu dibenarkan beredar di negara ini.

Selain itu, Dr Mahathir juga mengancam mengambil tindakan undang-undang terhadap Lim, Wain dan Malaysiakini jika tuduhan-tuduhan dalam buku tersebut didapati tidak benar oleh suruhanjaya diraja tersebut.

Bersetuju dengan gesaan Lim, mantan perdana menteri berkata penubuhan suruhanjaya itu lambang kesungguhan Datuk Seri Najib Razak "membanteras rasuah" di negara ini.

Dr Mahathir bagaimanapun meletakkan beberapa syarat, antaranya suruhanjaya itu nanti harus turut menyiasat penggantinya Tun Abdullah Ahmad Badawi yang dituduhnya menyebabkan kerugian akibat pembatalan beberapa projek yang dimulakannya.

Beliau juga mencadangkan anggota-anggota suruhanjaya itu disertai oleh tokoh-tokoh berwibawa dari luar negara, termasuk pemimpin NGO anti-rasuah terkenal Transparency International, selain pegawai lantikan kerajaan.

sumber: malaysiakini

Read more...

Runtuh lagi di terengganu!!


KEADAAN bumbung penghadang cahaya di Terminal Pengangkutan Awam di Kuala Berang yang runtuh semalam.


HULU TERENGGANU - Bumbung Terminal Pengangkutan Awam bernilai RM4.2 juta yang dalam pembinaan di Kuala Berang dekat sini runtuh menyebabkan empat pekerja di situ cedera.

Kejadian pada pukul 3 petang semalam berlaku ketika 15 pekerja dengan dua daripada mereka sedang memasang kaca sebagai bumbung penghadang cahaya.


PENGIKAT panel pada bumbung penghadang cahaya yang tidak kukuh didakwa menjadi punca bumbung tersebut runtuh.


Kerja-kerja memasang kaca di atas bumbung penghadang cahaya di terminal pengangkutan awam itu telah bermula sejak seminggu lalu.

Penyelia projek, Zahir Hariri berkata, dia terdengar bunyi kuat ketika berada di pejabatnya dan terkejut apabila mendapati bumbung sepanjang 27.4 meter itu telah runtuh.





KERATAN muka depan
Kosmo! 3 Jun lalu.


"Ia menyebabkan dua pekerja warga Bangladesh yang berada di atas bumbung dan dua lagi iaitu seorang warga Bangladesh dan seorang rakyat tempatan yang berada di bawah cedera," katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini semalam.

Menurut beliau, kesemua yang mengalami cedera ringan di kaki, dahi dan tangan akibat terkena serpihan kaca itu dihantar ke Hospital Hulu Terengganu dan dirawat sebagai pesakit luar.

Katanya, kejadian itu dipercayai berpunca daripada penyambungan panel yang tidak sempurna pada penghadang cahaya itu.


sumber: kosmo

Read more...

Bomoh pijak pesakit


YADAV memijak seorang kanak-kanak yang menghidap
selesema. Gambar kecil, Jamun Yadav.

NEW DELHI: Seorang lelaki `suci’ ditangkap semalam atas tuduhan mendera kanak-kanak selepas beberapa ibu bapa melihat dia memijak kerongkong anak mereka, kononnya untuk mengubati penyakit selesema.

Jamun Yadav, 50, memberitahu polis, kuasa kesucian Hindunya membolehkan dia memindahkan tenaga saktinya menerusi tapak kakinya.

Dia juga mendakwa kuasanya membolehkan dia mengubati semua penyakit di Katihar, timur India.

Jurucakap polis, Santosh Singh berkata: “Kejadian itu sungguh memeranjatkan

Kami sudah menangkap lelaki itu. Orang ramai tidak tahu bagaimana dia merawat pesakitnya apabila mereka bersetuju membenarkan dia mengubat anak mereka.

“Dia mendakwa tidak memerlukan sebarang pembelaan di mahkamah atas alasan dia bercakap untuk Tuhan.

“Saya yakin ia pasti akan menjadi perbicaraan yang menarik.” - Agensi


sumber: metro

Read more...

Sudah ada pengganti saya: Nik Aziz

Berdasarkan hirarki parti dan pentadbiran kerajaan Kelantan, Datuk Ahmad Yakob dianggap pelapis nombor satu kepemimpinannya, kata Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Ahmad-lah. (Beliau) itu pelapis nombor satu. Orang boleh terima atau tidak (kepemimpinan) dia, wallahu a'lam. Tetapi saya sekarang ini letak dia sebagai timbalan nombor satu," kata menteri besar Kelantan kepada Malaysiakini.

"Dan tugas saya sekarang ini, saya serah pada dia. Tugas pentadbiran negeri banyak saya serah padanya."

Nik Abdul Aziz mengulas isu penggantinya setelah muncul pelbagai spekulasi berhubung perkara itu susulan cadangan exco kerajaan negeri Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullah supaya “pelan peralihan kuasa” diumumkan.

Selain Ahmad, Nik Mohd Amar sendiri turut disebut-sebut mengisi jawatan itu apabila beliau dibawa bertanding di peringkat DUN dalam pilihan raya umum 2004.

Seorang lagi calon yang dispekulasikan, exco kanan kerajaan Datuk Husam Musa, bekas setiausaha menteri besar itu yang dianggap anak didik Nik Abdul Aziz.

Ketiga-tiga Husam, Nik Mohd Amar dan Ahmad timbalan pesuruhjaya PAS negeri.

Ditemui di pejabatnya di Kota Bharu, Nik Aziz berkata, berdasarkan hirarki tersebut, beliau tidak memerlukan satu pelan peralihan kuasa yang khusus kerana penggantinya akan dipilih secara automatik berdasarkan kekananan jawatan.

"(Secara) automatiklah. Automatik cara parti. Betul ke begitu, wallahu a'lam. Tetapi persiapan payung itu ada. Bila hujan, kita ada payung.

"Hendak pakai payung atau pergi begitu sahaja, terpulanglah," jelasnya, Khamis lalu.

Beliau, yang juga mursyidul am PAS, menambah, dalam masa terdekat ini, tiada sebarang peralihan akan dibuat kerana tiada tuntutan daripada parti itu.

"Orang PAS tidak ada (desak peralihan kuasa). Tengoklah, di tepi-tepi jalan, (orang berdemonstrasi sebut) 'jangan kacau Tok Guru'," katanya, merujuk demonstrasi besar menyokong kepimpinannya, 4 Disember lalu.

Tambahnya, hanya masalah kesihatannya – yang sering mendapat rawatan – dan arahan parti sahaja yang boleh membuatkannya, kini 78 tahun, berundur daripada jawatannya.

"Selagi PAS terima saya, saya berkhidmat. (Kalau) PAS kata, 'petang ini, berhentilah Tok Guru', saya berhenti terus," kata Nik Abdul Aziz.


Berikut petikan wawancara berhubung isu tersebut:

Kesihatan Tok Guru, alhamdulillah sekarang?

Alhamdulillah. Kalau berdiri lama sedikit, letih. Dan doktor kata, kalau letih jangan lawan. Umur sudah tua. Jantung pula pakai bateri. Hidup saya sekarang, selain dengan ubat, (bergantung juga dengan) doa orang.

Cina pun berdoa untuk (kesihatan) saya. Cina datang jumpa saya, (kata) 'jangan mati lagi Tok Guru.'

Cina pun larang saya mati kerana dia dengar daripada mulut saya apa yang dia tidak pernah dengar daripada mulut orang Umno

Tok Guru tidak rasa hendak berehat daripada politik? Apa yang boleh menyebabkan perkara itu? Masalah kesihatan?

Politik tidak boleh rehat. Yang boleh rehat, daripada parti. Parti lain, politik lain. Politik ini tidak ada orang boleh terkecuali. Parti tidak apa. Boleh jadi saya rehat daripada parti, tetapi politik tidak boleh rehat.

Kenapa sekarang keluar isu peralihan kuasa di Kelantan?

Yang minta ini Umno, PAS tidak. Kerja Umno memang begitu, sejak dulu lagi suruh saya berhenti.

Exco Kelantan sebut baru-baru ini, eloklah Tok Guru umum pelan peralihan kuasa.

Tanya dialah. Saya sendiri tidak tanya lagi dia.

Sekarang ini tidak ada lagi pelan peralihan dalam masa terdekat?

Tidak ada. Orang PAS tidak ada. Tengoklah, di tepi-tepi jalan, (orang berdemonstrasi sebut) 'jangan kacau Tok Guru.'

Kami buat secara spontan pada Jumaat baru-baru ini (4 Disember).

Tetapi Tok Guru pernah kata pada 2004, pelan peralihan sedang dijalankan apabila Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullah dan Datuk Husam Musa diminta bertanding di peringkat DUN. Ada atau tidak pelan peralihan? Dan jika ada, apa statusnya sekarang?

(Tentang) peralihan ini, saya ada tiga timbalan (pesuruhjaya negeri). Buat apa ada tiga timbalan kalau bukan untuk peralihan.

(Ada) timbalan 1, timbalan 2, timbalan 3, ada dewan harian, ada badan perhubungan (negeri). Ini semua alat untuk pelapis (kepimpinan).

Ini sistem parti, semua negara ada macam ini. Jadi, (soal) peralihan, saya tidak perlu buat peralihan. Kalau saya uzur, orang lain akan ganti.

Sekarang ini saya hendak pergi Mekah, saya buat surat pada tuanku (Sultan Kelantan), 'patik hendak ke Mekah.'

Dan saya tugaskan kerja harian saya kepada timbalan saya. Itu biasa. Oleh kerana tidak jadi pergi Mekah, saya tarik balik surat itu. Itu biasa sahaja. Umno tidak ada modal.

Tadi Tok Guru sebut ada timbalan, ada hirarki parti, kita tidak perlu pelan peralihan. Maksudnya, bila terjadi apa-apa, secara automatiknya (kepimpinan) pergi kepada nombor dua (timbalan)?

Automatiklah. Automatik cara parti. Betul ke begitu, wallahu a'lam. Tetapi persiapan payung itu ada. Bila hujan, kita ada payung. Hendak pakai payung atau pergi begitu sahaja, terpulanglah.

(Amalan) itu diguna di seluruh dunia. Mana-mana persatuan, boleh jadi persatuan perompak pun ada pelapisnya juga.

Maknanya pelapis kepimpinan Tok Guru, Ahmad Yaacob-lah?

Ahmad Yaacob-lah, itu pelapis nombor satu. Orang boleh terima atau tidak dia, wallahu a'lam. Tetapi saya sekarang ini, (parti) letak dia sebagai timbalan nombor satu.

Dan tugas saya sekarang ini, saya serah pada dia. Tugas pentadbiran negeri banyak saya serah pada dia.

Dulu (anaknya) Nik Abduh (Nik Aziz) pernah tulis, kalau Tok Guru hendak berhenti, jangan halang. Pelik, tidak ada orang suruh Tok Guru berhenti, tiba-tiba ada orang kata jangan halang.

Wallahu a'lam. Tanya dialah. Saya hanya beri kaedah politik pada anak saya. Tetapi saya tidak ajar. Kenapa? Politik bukan boleh diajar. (Politik) ini pengalaman. Saya sendiri orang tidak ajar saya.

Tetapi saya baca buku, saya lihat internet, saya dengar nasihat orang. Itulah politik. Politik mana boleh diajar? Kalau ajar, kita buat apa yang orang ajar, bukan buat kehendak sendiri.

Jadi Tok Guru hendak tunggu berapa lama lagi untuk berkhidmat?

Mana saya tahu? Umur saya berapa, gagah tidak gagah, mana saya tahu? Selagi PAS terima saya, saya berkhidmat. (Kalau) PAS kata, petang ini berhentilah Tok Guru, saya berhenti terus.

Tetapi kalau Umno suruh berhenti, saya kata, 'memang kerja kamu suruh aku berhenti'. Lama sudah (suruh berhenti). Saya berasa bangga kalau Umno benci pada saya. Tanda saya ini boleh kacau.

Bila saya uzur, maka tugas wajib sebar Islam itu beralih pada orang lain. (Membaca ayat al-Quran) 'Allah tidak paksa manusia, kecuali padan dengan tenaganya.'

Bila saya uzur, tidak wajib pada saya lagi (tunai kepemimpinan Islam). Orang lain pula wajib. Orang lain itu siapa, pandai-pandailah. Bukan macam keturunan, lepas daripada saya, (diwarisi) orang ini.

Maksudnya faktor kesihatanlah (boleh buat Tok Guru berundur)?

(Faktor) kesihatan. Orang hendak letak (saya) lawan Umno, bukan dengan bertumbuk, (tetapi) lawan dengan otak. Tubuh saya sakit tetapi otak saya, alhamdulillah, Tuhan bagi siuman.

Kenapa Umno menimbulkan isu peralihan kuasa di Kelantan? Hendak melagakan tiga timbalan (pesuruhjaya) Tok Guru?

(Itu) kerja dia. (Isu) pembangunan, kami di Kelantan buat pembangunan. Umno, mereka jual (isu) pembangunan. Dalam DUN (Kelantan) baru-baru ini, seorang pun tidak sebut hal pembangunan. Sebab dia tengok sendiri pembangunan (di Kelantan).

Read more...

PAS anggap 70 Ahli Parlimen BN boikot bajet Najib

KUALA LUMPUR, 15 Dis: Ketua Penerangan PAS, Ustaz Idris Ahmad menganggap bahawa majoriti ahli parlimen Barisan Nasional tidak menyokong Budget 2010 yang telah dibentangkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, Tindakan 70 orang ahli parlimen dari 137 (1 lagi adalah Speaker) yang tidak hadir semasa sesi undian bagi kelulusan budget berkenaan semalam, mengambarkan bahawa mereka memboikot atau menolak bajet berkenaan.

Hanya 66 orang sahaja yang hadir bagi menyokong usul budget berkenaan dan ini adalah kurang dari separuh dari jumlah keseluruhan ahli parlimen yang sepatutnya hadir.

Budget 2010 diluluskan hanya dengan majoriti 3 undi sahaja, itu pun selepas Najib dan beberapa orang Menteri Kabinet dipanggil untuk hadir ke Dewan Rakyat malam tadi.

"PAS melihat bahawa komitmen yang ditunjukan oleh ahli parlimen BN semakin rapuh dan mereka kini sudah tidak memperdulikan lagi kehendak dan keperluan rakyat.

"Parlimen gagal dimanfaatkan sebagai tempat untuk membela rakyat dan mereka boleh hadir atau tidak sesuka hati sedangkan gaji serta elaun mereka dibayar penuh mengunakan wang rakyat," katanya.

PAS, katanya, berharap agar penyakit ini tidak berjangkit kepada ahli-ahli parlimen Pakatan kerana ia boleh menjejaskan keyakinan rakyat di masa hadapan.

sumber:harakah

Read more...

Boleh saman ke saman Tengku Mahkota Kelantan?

Ada sesuatu yang bergolak di istana Kelantan apabila Tengku Muhammad Fakhry Petra mencabar kesahan tindakan kekandanya Tengku Muhammad Faris Petra melucutkannya daripada majlis perajaan negeri.

Tengku Muhammad Faris Petra, sebagai tengku mahkota Kelantan, kini dilantik Pemangku Raja Kelantan susulan kegeringan yang dihadapi Sultan dan dirawat di Singapura.

Tindakan anakanda ketiga Sultan Kelantan itu susulan surat pelucutan tersebut yang diterima putera itu daripada setiausaha kerajaan Kelantan, 16 September lalu.

Tengku Muhammad Fakhry (foto), yang menang dalam kesnya terhadap isterinya Manohara Odelia Pinot baru-baru ini, menamakan kekandanya itu, sebagai pemangku raja, sebagai responden.

Turut dinamakan dalam tindakan undang-undang itu ketua setiausaha negeri, mufti negeri, kerajaan Kelantan dan empat lagi kerabat diraja dalam samannya.

sumber:malaysiakini

Read more...

Tiga politeknik bertaraf universiti

PUTRAJAYA - Tiga buah politeknik akan dinaik taraf mulai tahun depan bagi membolehkan politeknik berkenaan menyediakan kursus diploma lanjutan, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Katanya, penaikan taraf tiga institusi tersebut adalah bagi memantapkan sektor teknikal dan vokasional melalui lonjakan peranan dalam menghasilkan graduan yang lebih bermutu sebelum dinaik taraf menjadi universiti.

"Kalau kita lihat di luar negara sudah ada politeknik diiktiraf dan menyediakan kursus di peringkat lebih tinggi daripada diploma. Ini memandangkan sistem politeknik penting untuk meningkatkan sektor teknikal dan vokasional di negara ini.

"Kementerian juga tidak mahu pendidikan di politeknik hanya tersekat sehingga di tahap diploma sahaja malah politeknik juga akan dijadikan sebagai pusat Penyelidikan dan Pembangunan," katanya selepas Perhimpunan Bulanan kementerian itu dan pelancaran buku Pembangunan Pelajar: Memperkasakan Kokurikulum di sini semalam.

Menurut Mohamed Khaled, pengumuman mengenai pemilihan tiga buah politeknik itu akan dilakukan dalam masa terdekat selepas proses saringan kesemua 27 buah politeknik seluruh negara bagi menentukan politeknik yang paling layak.

Dalam perkembangan lain, Khaled turut menggesa semua institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) mengambil insurans berkelompok buat para pelajarnya supaya bantuan yang wajar dapat diberikan sekiranya berlakunya kejadian yang tidak diingini.


sumber:kosmo

Read more...

Jadual waktu anjal tingkat keberkesanan pengajaran guru

PELAKSANAAN jadual waktu anjal antara perubahan utama dilakukan Sekolah Menengah (SM) Jalan Bayam, Kelantan pada 1994 bagi menjayakan pengajaran dan pembelajaran (p&p) memfokuskan murid.

Menerusi projek Anjakan Paradigma dilancarkan Pengarah Pendidikan Kelantan ketika itu, Tan Sri Dr Wan Zahid Mohd Noordin, pendekatan berbeza itu dilaksana berikutan autonomi terbimbing diberikan kepada pengetua.

Pengetua SM Jalan Bayam waktu itu, Razali Mohamad, menerajui usaha melonjak pencapaian sekolah berkenaan yang kini dikenali sebagai SM Dato’ Ahmad Maher.

Dengan jadual anjal, katanya, guru tidak tertakluk penetapan masa 40 minit bagi satu slot pengajaran seperti amalan sekarang, sebaliknya menetapkan berapa masa diperlukan bagi mengajar sesuatu topik hingga semua pelajar memahami konsep berkaitan.

Beliau memberi contoh bagi pengajaran topik diagram subjek Matematik dan penulisan esei bahasa Inggeris, guru dibenarkan mengambil dua atau tiga masa lebih daripada asal kerana tajuk sukar seumpama itu memerlukan waktu pelajar memahami konsepnya.

“Pelaksanaan jadual anjal tidak menyebabkan sukatan pelajaran gagal dihabiskan kerana pelaksanaannya disokong pendekatan pembelajaran rakan sebaya dan terbimbing.

“Menerusi dua pendekatan ini, pelajar membuat persediaan sebelum hadir kelas dengan mendapatkan maklumat berkaitan menerusi pembacaan atau perbincangan dengan rakan.

“Seterusnya membuat catatan atau pembentangan projek mengenainya. Pendekatan ini hanya memerlukan guru membimbing pelajar memahami topik berkaitan dalam kelas,” katanya ketika dihubungi, baru-baru ini.

Razali berkata, pendekatan itu memberi lebih kepuasan kepada guru kerana diberi peruntukan masa cukup bagi melaksanakan pengajaran, malah menggalakkan pelajar lebih berdikari dan seronok mengikuti kelas.

Pendekatan menghukum pelajar yang kurang cemerlang akademik, katanya, tidak digunakan langsung di sekolah itu, sebaliknya mereka dibenarkan mengulang peperiksaan hingga mencapai keputusan A atau B.

“Kali pertama mengulang, pelajar lemah dibenarkan menjalani peperiksaan ‘open book’ dan jika masih gagal mendapat A atau B, mereka duduki peperiksaan lagi dengan bimbingan guru hingga mencapai tahap ditetapkan.

“Pendekatan ini secara tidak langsung menimbulkan keyakinan pelajar bahawa mereka boleh melakukannya dengan usaha lebih gigih,” katanya.

Bagi memastikan segala perancangan berjalan lancar, Razali kerap menganjurkan latihan dalaman bagi guru memantapkan p&p menggunakan pendekatan baru itu.

Katanya, untuk membawa pembaharuan dan kemajuan sekolah, pengetua perlu merintis perubahan itu dengan mewujudkan perancangan strategik yang boleh merangsang daya kreativiti guru.

“Dengan adanya perancangan sistematik, perasaan takut sering jadi halangan warga sekolah mencapai kemajuan dapat dihapuskan kerana jika ia dilaksana dengan tepat pasti mencapai matlamat ditetapkan,” katanya.

Antara kejayaan sekolah itu ketika diterajui Razali, muncul Johan Sekolah Harapan Negara Kategori Bandar peringkat Kelantan pada 1994 dan Johan Anugerah Guru Inovatif Berkumpulan Peringkat Kebangsaan tahun berikutnya.


sumber: berita harian

Read more...

Panduan Bijak Berbelanja

Kenaikan harga barangan kini adalah ekoran kenaikan harga minyak. Kita tidak dapat lari daripada merasa terbeban akibat keniakna harga ini. Para pengguna perlu mengambil langkah-langkah tertentu untuk mengurangkan kesan kenaikan harga barang ini terhadap pendapatan.

shopping_fom_50308

Buat senarai sebelum berbelanja

Bijak Berbelanja

* Buat senarai sebelum berbelanja
* Bandingkan harga barang sebelum membeli
* Membeli setelah tawar-menawar
* Beli bahan tidak mudah rosak secara nafsu
* Amalkan sikap berjimat-cermat


Bijak Makan

* Tanam sayur-sayuran dan buah-buahan
* Makan buah-buah pada musimnya
* Hentikan tabiat merokok
* Sediakan bekalan untuk ke sekolah/pejabat
* Jimatkan makanan berlebihan daripada membuangnya
* Kurangkan makan di luar masak sendiri di rumah


Bijak Pakai

* Jangan terlalu terpengaruh dengan feyen terkini
* Jangan hanya membeli pakaian berjenama
* Kitar semula pakaian lama
* Guna kain lampin dan bukan lampin pakai buang


Bijak Berhibur/Bercuti

* Melayan rakan-rakan di rumah
* Pilih kaedah pengangkutan paling murah
* Bercuti di luar musim puncak
* Bercuti dalam negara


Bijak Guna Tenaga

* Tutup lampu, kipas dan pendingin udara apabila tidak digunakan
* Jangan pastikan peti sejuk terlalu dingin
* Perbaiki kebocoran paip
* Amalkan kitar semula
* Kumpul air hujan untuk kegunaan harian


Bijak Atur Perbelanjaan

* Selaraskan enjin dengan betul
* Pastikan tekanan tayar sesuai
* Memandu pada kelajuan konsisten
* Berjalan bagi jarak perjalanan yang dekat
* Gunakan pengangkutan awam

Sebagai pengguna, kita harus bertindak bijak dalam berbelanja untuk meminimumkan kesan kenaikan harga terhadap kos sara hidup.


Sumber Maklumat: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna

Read more...

jadual gaji tahun 2010 dah keluar!!

Read more...

'Mas kahwin tinggi, bimbang ramai anak dara tua'


Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak bersetuju kadar mas kahwin dinaikkan kerana ialah boleh mengundang kepada ramai gadis menjadi anak dara tua.

"Kita tidak bercadang menaikkan kadar mas kahwin di Kelantan dan mahu mengekalkan peraturan sedia ada," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah Jumaat di Kota Bharu hari ini ketika diminta mengulas mengenai keputusan kerajaan Selangor menaikkan kadar mas kahwin di negeri itu daripada RM80 kepada RM300 berkuatkuasa 1 Jan tahun depan.

Nik Abdul Aziz berkata beliau sudah lama mengamalkan langkah tidak mengambil berat mengenai mas kahwin termasuk yang membabitkan perkahwinan anak-anaknya sendiri.

"Sayapun mengenakan tidak lebih RM1,000 bagi mas kahwin (yang termasuk hantaran) setiap anak saya sejak dulu," katanya.

Menurutnya langkah mengenakan mas kahwin dan hantaran yang terlalu tinggi lebih bersifat riak dan menunjuk-nunjuk.

Enakmen Keluarga Islam Negeri Kelantan tidak menetapkan jumlah tertentu berhubung kadar mas kahwin bagi pasangan yang ingin berumah tangga di negeri itu. BERNAMA

Read more...
Related Posts with Thumbnails
sekadar berkongsi...ebook,pdf,software,video,mp3...
PENAFIAN: Laman blog akhiidey tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Hakcipta Terpelihara @ 2009

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP