aHLaN waSAhLan...seLaMaT daTaNg kE bLOg aKHiiDeY...tERima kaSiH keRaNa sUDi kuNJuNgi aKHiiDEy...
Oleh kerana terdapat permintaan, maka mulai Februari 2010, akhiidey telah menyediakan ruangan mencari kerja bagi setiap negeri. Mudah-mudahan ia dapat membantu mereka yang sedang mencari kerja. Sekiranya anda mempunyai cadangan boleh emailkan akhiidey di sipitang_gata@yahoo.com.my klik (yahoo)
akhiidey menawarkn beberapa barangan, produk untuk pengunjung blog ni. Mungkin ada barangan,produk yang sedang anda cari. Kalau berminat, kita boleh ejah,wak kiro,sms,email@yang best akhiidey jumpa dgn anda(area daerah bachok klate dan sipitang sabah saja yer!!). Dibawah ni boleh la anda klik,tengok;
Jersi World Cup 2010 dan Jersi Kelab
Kayu Tas dan Raja Kayu
Produk Halia Yusmira Trading
Pakaian adidas dan nike
Gelang mutiara, kristal, loket rantai, butang baju lelaki&seumpamanya...
Kain Pasang Perempuan
Kain Batik Perempuan
Baju Batik lelaki




Hebatnya dia..bakal jadi warisan dunia pulok tu!!

PASIR PUTEH - Jabatan Warisan Negara ketika ini menunggu pengesahan sebagai anggota Convention Of Heritage UNESCO bagi membolehkan dua warisan tidak ketara negara iaitu wayang kulit Kelantan dan gasing diiktiraf sebagai warisan dunia.

Pengarah Bahagian Warisan Tidak Ketara Jabatan Warisan Negara, Siri Neng Buah berkata, usaha sedang dilakukan bagi memperkenalkan kedua-dua warisan itu di peringkat antarabangsa.

Menurutnya, wayang kulit Kelantan tidak menyamai mana-mana wayang kulit yang terdapat di beberapa negara lain seperti Thailand, Vietnam dan Turki dan ia memberi kelebihan untuk mendapat pengiktirafan tersebut.

“Wayang kulit kita mempunyai nilai tradisi tinggi dengan watak tersendiri seperti Pak Dogol dan Wak Long, walaupun berpaksi kepada cerita Seri Rama.

“Keunikannya memberi kelebihan untuk diterima UNESCO sebagai warisan dunia, begitu juga dengan permainan gasing uri atau kini lebih dikenali sebagai gasing terbang yang mula menarik perhatian orang luar,” katanya.

Bagaimanapun katanya, negara terpaksa menunggu antara dua hingga tiga tahun untuk mendapat pengiktirafan yang bermakna itu.:

Beliau berkata demikian ketika hadir merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Gasing Uri Negeri Kelantan (PGUNK) Kali Ke 3/2009 di tapak menguri gasing, Kampung Wakaf Raja, dekat sini semalam yang turut dihadiri Pengerusi PGUNK, Datuk Wan Mohd Najib Wan Mohamad.

Siri berkata, negara berbangga apabila permainan Mak Yong diiktiraf UNESCO sebagai Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity pada tahun 2005.

Katanya, berikutan itu, jabatan meluluskan peruntukan sebanyak RM146,000 bagi membangunkan permainan Mak Yong di Kelantan dan Terengganu.

Siri berkata, usaha sedang dilakukan bagi membolehkan batik negara ini diiktiraf sebagai warisan dunia walau dalam masa sama Indonesia juga berusaha mendapatkan pengiktirafan serupa.

“Kita berbangga apabila Batu Bersurat berusia lebih 700 tahun dijadikan warisan dunia tahun ini kerana ia merupakan bukti awal penggunaan tulisan jawi.

“Batu bersurat yang ditemui seseorang dalam sungai sekitar tahun 1303 yang menceritakan perihal penguatkuasaan undang-undang Islam di ‘Benua Terengganu’ itu cukup berharga kepada kita, ia lebih bermakna apabila diiktiraf sebagai warisan dunia,” katanya.

Ikon ini merupakan link ke situs bookmark sosial dimana pembaca dapat berbagi dan menemukan halaman web baru.
  • Digg
  • Sphinn
  • Delicious
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • 0 ulasan:

    Catat Ulasan

    Related Posts with Thumbnails
    sekadar berkongsi...ebook,pdf,software,video,mp3...
    PENAFIAN: Laman blog akhiidey tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Hakcipta Terpelihara @ 2009

      © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP