aHLaN waSAhLan...seLaMaT daTaNg kE bLOg aKHiiDeY...tERima kaSiH keRaNa sUDi kuNJuNgi aKHiiDEy...
Oleh kerana terdapat permintaan, maka mulai Februari 2010, akhiidey telah menyediakan ruangan mencari kerja bagi setiap negeri. Mudah-mudahan ia dapat membantu mereka yang sedang mencari kerja. Sekiranya anda mempunyai cadangan boleh emailkan akhiidey di sipitang_gata@yahoo.com.my klik (yahoo)
akhiidey menawarkn beberapa barangan, produk untuk pengunjung blog ni. Mungkin ada barangan,produk yang sedang anda cari. Kalau berminat, kita boleh ejah,wak kiro,sms,email@yang best akhiidey jumpa dgn anda(area daerah bachok klate dan sipitang sabah saja yer!!). Dibawah ni boleh la anda klik,tengok;
Jersi World Cup 2010 dan Jersi Kelab
Kayu Tas dan Raja Kayu
Produk Halia Yusmira Trading
Pakaian adidas dan nike
Gelang mutiara, kristal, loket rantai, butang baju lelaki&seumpamanya...
Kain Pasang Perempuan
Kain Batik Perempuan
Baju Batik lelaki




Menerima Kelemahan Kawan (Organisasi)

Anda sakit hati dengan kelemahan rakan-rakan anda? Anda membenci rakan anda yang lemah? Hebat sangatkah anda?... Bagaimana mengatasi kelemahan orang lain?... di sini akhiidey kongsikan bersama anda. moga ia bermanfaat untuk semua.

1) Setiap Manusia Ada Kelebihan dan Kelemahan.
Tidak ada manusia di dunia ini yang sempurna dan terlepas daripada kelemahan. (suatu waktu dulu) mengapa peninju sehebat Mike Tyson tumbang hanya kerana wanita, pelumba sehebat Schumacher juara dunia 9 kali tewas kepada pelumba baru Alonso, terbaru Tiger Wood... Kelemahan pasti ada tetapi tidak semestinya ia menjadi punca kegagalan.

2) Saling Melengkapi.
Ibarat permainan Lego, ada yang besar, kecil, panjang dan lebar. Mereka saling melengkapi dan apabila disambung dengan cara tertentu ia boleh membentuk sebuah rumah, kereta, kapal terbang dan pelbagai bentuk menarik. Yang pasti, setiap serpihan kecil mempunyai peranan penting dan saling melengkapi. Begitu juga anda dan kawan-kawan anda, mungkin kelebihan anda dapat menampung kelemahan orang lain dan kelemahan anda hanya dapat ditampung oleh kawan yang anda 'pandang' rendah.

3) Hebat Sangatkah Anda?
Cuba fikir beberapa kali. Kalau tidak kerana AJK anda, anda sudah tentu tidak menjadi ketua biro bagi memimpin pasukan anda. Oleh itu, hargailah AJK dan kawan-kawan anda. Jangan anggap kelemahan kawan sebagai punca mereka diketepikan.

4) Anggap Kelemahan Sebagai Kelebihan.
Mungkin hanya anda sahaja yang melihatnya sebagai kelemahan. Hakikatnya tidak. Oleh itu, apa salahnya apabila anda memandang kelemahan kawan anda sebagai kelebihan. Bagaimana? Perhatikan tip seterusnya.

5) Letakkan di Tempat Yang Sesuai.
Ada kalanya seseorang itu menjadi lemah kerana meletakkannya di tempat yang salah. Contohnya kawan anda berkemahiran mencatat tetapi dia diletakkan sebagai bendahari. Mana mungkin dia dapat berfungsi dengan baik.Oleh itu, kelemahan dapat bertukar menjadi kelebihan apabila dia diletakkan di tempat yang sesuai.

6) Pertingkatkan Potensi.
Boleh jadi kawan anda berpotensi tetapi memerlukan masa mempertingkatkan kemahiran dirinya. Justeru, sebagai ketua biro anda perlu berbincang dan bekerjasama dengan presiden dan pengarah anda bagi meneroka dan mempertingkatkan potensi pemain. Mungkin seseorang itu dapat menjadi pengganti anda apabila anda sudah tiada.

7) Jauhi Sifat Bongkak.
Jangan mengamalkan sifat bongkak, sombong dan memperkecilkan orang lain. Kelemahan orang lain bukan alasan bagi anda menghina dan merandah-rendahkan orang lain.

8) Kelemahan Kawan Adalah Kelemahan Anda.
Apabila anda tidak dapat menerima kelemahan kawan anda di dalam pasukan, maka secara tidak langsung anda memperkecilkan kebolehaan anda sendiri. Mengapa? kerana anda adalah ketua biro yang sepatutnya memimpin biro bukan memperlekehkan AJK.

9) Anda Adalah Satu Pasukan.
Anda adalah satu pasukan, maka bekerjalah sepertimana sebuah pasukan. Sebuah pasukan ialah mereka yang saling lengkap-melengkapi, faham-memahami dan saling bantu menbantu.

sumber:resepi kejayaan untuk ketua biro

Ikon ini merupakan link ke situs bookmark sosial dimana pembaca dapat berbagi dan menemukan halaman web baru.
  • Digg
  • Sphinn
  • Delicious
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • 0 ulasan:

    Catat Ulasan

    Related Posts with Thumbnails
    sekadar berkongsi...ebook,pdf,software,video,mp3...
    PENAFIAN: Laman blog akhiidey tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Hakcipta Terpelihara @ 2009

      © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP