aHLaN waSAhLan...seLaMaT daTaNg kE bLOg aKHiiDeY...tERima kaSiH keRaNa sUDi kuNJuNgi aKHiiDEy...
Oleh kerana terdapat permintaan, maka mulai Februari 2010, akhiidey telah menyediakan ruangan mencari kerja bagi setiap negeri. Mudah-mudahan ia dapat membantu mereka yang sedang mencari kerja. Sekiranya anda mempunyai cadangan boleh emailkan akhiidey di sipitang_gata@yahoo.com.my klik (yahoo)
akhiidey menawarkn beberapa barangan, produk untuk pengunjung blog ni. Mungkin ada barangan,produk yang sedang anda cari. Kalau berminat, kita boleh ejah,wak kiro,sms,email@yang best akhiidey jumpa dgn anda(area daerah bachok klate dan sipitang sabah saja yer!!). Dibawah ni boleh la anda klik,tengok;
Jersi World Cup 2010 dan Jersi Kelab
Kayu Tas dan Raja Kayu
Produk Halia Yusmira Trading
Pakaian adidas dan nike
Gelang mutiara, kristal, loket rantai, butang baju lelaki&seumpamanya...
Kain Pasang Perempuan
Kain Batik Perempuan
Baju Batik lelaki




Mula-mula sangsi, sekarang sambutan luar dugaan!

Rakyat datang berduyun-duyun untuk dapatkan perkhidmatan di Klinik 1Malaysia yang mengenakan bayaran RM1 sahaja

Klinik 1Malaysia yang dilancarkan 7 Januari lalu oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ternyata mendapat sambutan di luar dugaan daripada rakyat. Itulah realiti di sebalik kesangsian awal pihak tertentu mengenai kejayaan klinik itu yang hanya mengenakan bayaran RM1 sahaja dan dikendalikan oleh pembantu hospital (HA).

Walaupun golongan profesional khususnya dalam kalangan pengamal perubatan memberikan respons acuh tak acuh kepada klinik itu, namun rakyat memberikan sokongan padu. Tinjauan Skuad Cakna Sinar Harian ke klinik berkenaan di seluruh negara membuktikannya.

Kebimbangan golongan pengamal perubatan itu berdasarkan keputusan kerajaan untuk membenarkan HA memberikan ubat bagi sakit yang ringan, menurut mereka akan menjejaskan doktor swasta dan merisikokan standard penjagaan kesihatan negara.

Pertengahan Disember lalu, Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr David K L Quek mengkritik penubuhan Klinik 1Malaysia yang dianggapnya sama dengan klinik 'negara dunia ketiga' memandangkan ia diuruskan oleh pembantu perubatan dan jururawat.

Namun, semua itu tidak menghalang orang ramai daripada berduyun-duyun mengunjungi Klinik 1Malaysia untuk mendapatkan rawatan bagi sakit yang ringan seperti demam, batuk dan menjalani pemeriksaan darah dan tahap kandungan gula.

Klinik 1Malaysia di Kampung Padang, Kuantan misalnya menerima kira-kira 40 kunjungan pesakit sehari, menjadikan jumlahnya kini mencecah lebih 600 sepanjang 17 hari dibuka.

Klinik 1 Malaysia di Seremban Jaya pula menerima lebih 1,000 pesakit pelbagai kaum sejak dibuka 7 Januari lalu.

Penolong Pegawai Perubatannya, Radzuan Awaludin berkata, berdasarkan statistik diterima, pesakit yang mendapatkan rawatan pada kadar caj RM1 itu semakin meningkat sehingga pernah mencecah kepada 100 orang dalam tempoh sehari.

Tempoh menunggu yang singkat dan waktu operasi yang lebih panjang turut menjadikan klinik ini semakin popular dalam kalangan masyarakat. Ia dibuka tujuh hari seminggu dari jam 10 pagi hingga 10 malam.

Dilengkapi pelbagai kemudahan rawatan, pelanggan yang datang akan disambut mesra kakitangan bertugas.

Tidak seperti tanggapan orang ramai, klinik 1Malaysia bukan hanya dikendalikan oleh HA sahaja, kerana Kementerian Kesihatan telah menyenaraikan sekumpulan doktor, untuk memeriksa pesakit yang memerlukan perhatian segera.

Setakat ini, 44 daripada 50 klinik 1Malaysia yang dikenal pasti bagi fasa pertama program itu telah beroperasi.

Selain murah, beberapa faktor lain turut menjadikan klinik 1Malaysia mendapat perhatian orang ramai seperti perkhidmatan yang cepat dan waktu operasi lebih panjang.

Idea untuk mewujudkan Klinik 1Malaysia dicetuskan Perdana Menteri ketika membentangkan Bajet 2010 tahun lalu dan sebanyak RM10 juta telah diperuntukkan untuk penubuhan klinik tersebut di seluruh negara.

Perkhidmatan yang ditawarkan adalah rawatan ringan seperti batuk, demam dan selesema manakala rawatan susulan penyakit kronik akan dirujuk ke klinik atau hospital yang lebih besar.

Namun begitu, ada juga rungutan daripada masyarakat yang tidak mengetahui lokasi klinik ini di kawasan mereka selain kurangnya promosi yang dilakukan mengenai pembukaannya.

Perkara ini perlu diambil perhatian oleh kementerian agar segenap lapisan masyarakat boleh mendapatkan rawatan di Klinik 1Malaysia.

Ikon ini merupakan link ke situs bookmark sosial dimana pembaca dapat berbagi dan menemukan halaman web baru.
  • Digg
  • Sphinn
  • Delicious
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • 0 ulasan:

    Catat Ulasan

    Related Posts with Thumbnails
    sekadar berkongsi...ebook,pdf,software,video,mp3...
    PENAFIAN: Laman blog akhiidey tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Hakcipta Terpelihara @ 2009

      © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP