aHLaN waSAhLan...seLaMaT daTaNg kE bLOg aKHiiDeY...tERima kaSiH keRaNa sUDi kuNJuNgi aKHiiDEy...
Oleh kerana terdapat permintaan, maka mulai Februari 2010, akhiidey telah menyediakan ruangan mencari kerja bagi setiap negeri. Mudah-mudahan ia dapat membantu mereka yang sedang mencari kerja. Sekiranya anda mempunyai cadangan boleh emailkan akhiidey di sipitang_gata@yahoo.com.my klik (yahoo)
akhiidey menawarkn beberapa barangan, produk untuk pengunjung blog ni. Mungkin ada barangan,produk yang sedang anda cari. Kalau berminat, kita boleh ejah,wak kiro,sms,email@yang best akhiidey jumpa dgn anda(area daerah bachok klate dan sipitang sabah saja yer!!). Dibawah ni boleh la anda klik,tengok;
Jersi World Cup 2010 dan Jersi Kelab
Kayu Tas dan Raja Kayu
Produk Halia Yusmira Trading
Pakaian adidas dan nike
Gelang mutiara, kristal, loket rantai, butang baju lelaki&seumpamanya...
Kain Pasang Perempuan
Kain Batik Perempuan
Baju Batik lelaki




Asal Wanita daripada Tulang Rusuk Lelaki?

Assalamualaikum WBT...ahlan...

Apa yang telah anda fikirkan, yang terlintas difikiran setelah membaca tajuk di atas? Mungkin anda mengatakan YA kerana terdapat sebuah hadith yang soheh daripada Bukhari dan Muslim. Hadithnya begini:

" Aku berwasiatkan kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah dibahagian atas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu membiarkan saja dia akan terus bengkok selama-lamanya. Justeru, berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan)"

Adakah ayat ini bermaksud kaum wanita secara umumnya dijadikan Allah daripada tulang rusuk lelaki? Sebenarnya, di dalam al-Quran Allah menyatakan dengan jelas manusia sebenarnya berasal daripada nutfah (iaitu air mani yang sedikit) yang bercampur dengan benih wanita kecuali Nabi Adam yang berasal daripada tanah.

Oleh kerana kenyataan al-Quran berhubung kejadian manusia begitu jelas, hadith tidak dapat mencanggahnya. Justeru, hadith yang menyatakan wanita berasal daripada tulang rusuk lelaki tidak dapat ditafsirkan dalam bentuk mencanggahi al-Quran. Sebenarnya fokus hadith ini bukannya asal usul kejadian wanita sebaliknya berkenaan kepentingan menghormati dan menjaga wanita dengan baik. Justeru tiu, di dalam kitab Riadus Salihin, Imam Nawawi meletakkan hadith ini dalam bab 'Wasiat Untuk Menjaga Kaum Wanita Dengan Baik'

Di dalam kitab Dalilul Falihin, diriwayatkan bahawa Imam Qurtubi berkata "Wanita diciptakan dalam batas dan keadaan seperti tulang rusuk", bukan dicipta daripada tulang rusuk. Dalam bentuk kiasan ia bermaksud, tulang rusuk dalam keadaan bengkok adalah berbeza dengan tulang lain sebagaimana wanita berbeza daripada lelaki. Perbezaan ini mempunyai kepentiangannya justeru tulang rusuk tidak boleh dicaci kerana berkeadaan seperti itu kerana tanpanya manusia menghadapi masalah. Begitu juga dengan kaum wanita, tanpanya kehidupan tidak sempurna. Kaum wanita adalah cantik dalam keadaan semulajadinya walaupun aspek-aspek tertentu mereka berbeza daripada kaum lelaki. Pihak lelaki perlu menerima wanita dengan sifat semulajadinya dan tidak boleh bersikap kasar kepada mereka. Maka, mereka disuruh menghormati wanita dan bekerjasama dengannya bagi mencapai matlamat yang Allah tetapkan. Wanita ada peranannya dan kadangkala peranan itu berbeza daripada kaum lelaki. Perbezaan itu tidak melambangkan kehinaan.

Namun pun begitu, sebahagian ulama berpendapat hadith ini membicarakan berkenaan kejadian Hawa secara khusus. Mengikut pandangan mereka, Hawa berasal daripada tulang rusuk Nabi Adam. Antara ulama yang berpegang pada pendapat ini ialah Abdullah bin Abbas, Abdullah bin Maud, Imam Mujahid, Ibn al-Manzir, Ibn Humaid dan ramai lagi. Namun apabila dirujuk di dalam al-Quran, kita tidak menemui sebarang dalil yang menyokong pendapat ini. Sebagai contoh berhubung kejadian Hawa, dalam surah an-Nisak ayat 1 Allah menjelaskan yang bermaksud "Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmy yang menciptakan kamu daripada diri yang satu (iaitu Adam) dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (iaitu Hawa) dan daripada kedua-duanya Allah mengembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak". Dalam ayat ini dan yang seumpamanya kejadian Hawa tidak langsung dikaitkan dengan tulang rusuk Nabi Adam.

Hal ini berbeza sekiranya dibandingkan dengan Bible. Bible dengan jelas mengatakan Hawa dijadikan daripada tulang rusuk Nabi Adam. Dalam Bible Bab Genesis 2:21-23 bermaksud "kemudian Tuhan menyebabkan manusia itu tidak dengan nyenyak. sementara dia terlena Tuhan mengeluarkan satu daripada tulang rusuk manusia itu lalu menutupnya semula dengan daging. Daripada tulang rusuk itu Tuhan membentuk seorang perempuan". Terjemahan ini adalah berpandukan al-Kitab terbitan The Bible Society of Malaysia.

Sebenarnya al-Quran lebih mementingkan supaya kualiti dan maruah wanita dipelihara dan tidak diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak. Dalam Islam, wanita dan lelaki adalah sama disisi Allah SWT. Dalam surah ali Imran ayat 195,"sesungguhnya aku tidak mensia-siakan amalan orang-orang yang beramal antara kamu baik lelaki mahupun wanita kerana sebahagian kamu adalah keturunan daripada sebahagian yang lain".


Catatan ini berdasarkan buku Dr. Danial Zainal Abidin..

Ikon ini merupakan link ke situs bookmark sosial dimana pembaca dapat berbagi dan menemukan halaman web baru.
  • Digg
  • Sphinn
  • Delicious
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • 0 ulasan:

    Catat Ulasan

    Related Posts with Thumbnails
    sekadar berkongsi...ebook,pdf,software,video,mp3...
    PENAFIAN: Laman blog akhiidey tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Hakcipta Terpelihara @ 2009

      © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP