aHLaN waSAhLan...seLaMaT daTaNg kE bLOg aKHiiDeY...tERima kaSiH keRaNa sUDi kuNJuNgi aKHiiDEy...
Oleh kerana terdapat permintaan, maka mulai Februari 2010, akhiidey telah menyediakan ruangan mencari kerja bagi setiap negeri. Mudah-mudahan ia dapat membantu mereka yang sedang mencari kerja. Sekiranya anda mempunyai cadangan boleh emailkan akhiidey di sipitang_gata@yahoo.com.my klik (yahoo)
akhiidey menawarkn beberapa barangan, produk untuk pengunjung blog ni. Mungkin ada barangan,produk yang sedang anda cari. Kalau berminat, kita boleh ejah,wak kiro,sms,email@yang best akhiidey jumpa dgn anda(area daerah bachok klate dan sipitang sabah saja yer!!). Dibawah ni boleh la anda klik,tengok;
Jersi World Cup 2010 dan Jersi Kelab
Kayu Tas dan Raja Kayu
Produk Halia Yusmira Trading
Pakaian adidas dan nike
Gelang mutiara, kristal, loket rantai, butang baju lelaki&seumpamanya...
Kain Pasang Perempuan
Kain Batik Perempuan
Baju Batik lelaki




Klinik 1Malaysia di Bachok

BACHOK - Langkah kerajaan mewujudkan Klinik 1Malaysia ternyata begitu bermakna buat seluruh rakyat di negara ini, termasuk di daerah Bachok yang turut mempunyai klinik tersebut.

Ini kerana ia berjaya membantu meringankan beban golongan tidak berkemampuan, dengan kerana hanya mengenakan kadar bayaran sebanyak RM1 bagi warganegara dan RM15 bagi warga asing yang ingin mendapatkan rawatan di klinik itu.

Pegawai Kesihatan Daerahnya, Dr Fauziah Mohd Nor berkata, sejak dibuka awal Januari lalu, klinik berkenaan mendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai dengan bilangan pesakit antara 30 hingga 50 orang sehari.

“Klinik 1Malaysia ini beroperasi dari jam 10 pagi hingga 10 malam, setiap hari bekerja termasuk Sabtu, Ahad dan cuti umum.

“Ia diuruskan pembantu pegawai perubatan dan jururawat kesihatan, dan mereka akan merawat dan dibenarkan untuk memberi ubat untuk sakit ringan sahaja seperti deman, batuk, selesema, cirit-birit ataupun luka ringan,“ katanya kepada Sinar Harian pada majlis sambutan Maal Hijrah peringkat Pejabat Kesihatan Daerah Bachok di sini.

Fauziah berkata, manakala bagi pesakit kronik yang sudah stabil, mereka boleh menggunakan klinik 1Malaysia ini untuk menyambung bekalan ubat yang diperlukan, dan sebarang kes-kes kronik akan dirujuk ke hospital.

Bachok adalah satu dari empat daerah di negeri ini iaitu Kota Bharu, Jeli, dan Pasir Mas yang disediakan dengan kemudahan klinik 1Malaysia ini, dan Klinik 1Malaysia Bachok terletak di pekan Jelawat.

Sementara itu, Fauziah berkata, bermula 10 Januari lalu Klinik Kesihatan Bachok dilanjutkan waktu rawatan sehingga 9.30 malam berbanding sebelumnya sehingga 5.30 petang setiap hari.

“Kalau tak sempat datang siang, pesakit boleh datang sebelah malam sebelum 9.30 malam, kecuali untuk ujian darah, ia hanya boleh dibuat sebelum jam 5. 30 petang,“ katanya.

Fauziah berkata, klinik ini juga dibuka setiap hari kecuali hari Jumaat dan cuti pelepasan am, manakala pada hari Sabtu masa rawatan dibuka dari jam 8 pagi hingga 12 tengah hari sahaja.

Program klinik komuniti itu diumumkan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dalam Bajet 2010 dengan peruntukan RM10 juta untuk tujuan itu.

Sementara itu, Pem-bantu Tadbir Kanannya, Rosliza Ishak berkata, majlis sambutan� Maal Hijrah yang disambut pada hari itu dianjurkan Kelab Sukan dan Ke-bajikan pejabat kesihatan berkenaan yang dibuat dalam bentuk pertandingan.

Katanya, ia bertujuan memupuk semangat kerjasama di kalangan kakitangan pejabat dan klinik kesihatan di daerah itu.

“Sebanyak 10 kawah bubur Asyura disediakan kakitangan dari sembilan Klinik Ke-sihatan Desa dan satu Klinik Pergigian,“ katanya.

sumber: sinar harian

Ikon ini merupakan link ke situs bookmark sosial dimana pembaca dapat berbagi dan menemukan halaman web baru.
  • Digg
  • Sphinn
  • Delicious
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • 1 ulasan:

    ..::akhi idey::.. 21 Januari 2010 pada 11:37 PTG  

    dengar2cite dr org kg, katanya sambutan menggalakkan.. RM1..sape tak nak kn...

    Catat Ulasan

    Related Posts with Thumbnails
    sekadar berkongsi...ebook,pdf,software,video,mp3...
    PENAFIAN: Laman blog akhiidey tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Hakcipta Terpelihara @ 2009

      © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP